2 Οκτ 2014

Απλοποίηση διαδικασίας έναρξης επιχείρησης


Mε ένα «κλικ» του ποντικιού του ηλεκτρονικού υπολογιστή όλοι θα μπορούν σταδιακά από τον Νοέμβριο να ιδρύουν επιχείρηση.

Tο 90% των δραστηριοτήτων στη χώρα μας και συγκεκριμένα επιχειρήσεις των κλάδων της μεταποίησης τροφίμων, του τουρισμού και της εστίασης δεν θα αδειοδοτούνται πριν ανοίξουν, αλλά οι επενδυτές απλά θα αναγγέλλουν σε μία ιστοσελίδα την έναρξη της εταιρείας. Δεν θα χρειάζονται όγκοι χαρτιών και δικαιολογητικών αλλά ούτε και ατελείωτες επισκέψεις από υπηρεσία σε υπηρεσία. Επιχειρήσεις των τριών κλάδων θα είναι οι πρώτες που θα ανοίγουν μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες και προς εφαρμογή του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου 4262/2014, ετοιμάζονται αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα, τα οποία θα εκδίδονται σταδιακά από τον Οκτώβριο του 2014 και μεταξύ άλλων θα προβλέπουν τέσσερις κατηγορίες αδειοδότησης  επιχειρήσεων. H ομαδοποίηση έγινε σύμφωνα με τον βαθμό επικινδυνότητας των δραστηριοτήτων. Δηλαδή πόσο πιθανό είναι να συμβούν ατυχήματα και το εύρος των ζημιών που θα προκληθούν από αυτά. 

Tο «A» και το «Ω» αυτού του νέου μοντέλου είναι η δημιουργία ενός «πόρταλ», όπου εκεί μέσα θα γίνονται όλες οι ενέργειες για την αδειοδότηση της επιχείρησης. O επενδυτής θα παρακολουθεί και την πορεία της αδειοδότησης.

Oι τρόποι με τους οποίους θα ξεκινούν οι επιχειρηματικές δραστηριότητες είναι:

1. Απλή αναγγελία έναρξης επιχείρησης μέσα από ηλεκτρονική ιστοσελίδα, η οποία θα είναι διασυνδεδεμένη και με το Γενικό Εμπορικό Mμητρώο, όπου ηλεκτρονικά στήνεται η εταιρική μορφή. Σε αυτήν την κατηγορία θα υπάγονται απλές δραστηριότητες.

2. Ηλεκτρονική δήλωση αυτό - συμμόρφωσης. Θα υπάρχουν μέσα στο πόρταλ κάποιοι γενικοί όροι συμμόρφωσης ως προς τη νομοθεσία, τους οποίους ο επενδυτής θα επιλέγει επιβεβαιώνοντας την τήρησή τους. Mε τον τρόπο αυτό ο επιχειρηματίας αναλαμβάνει ο ίδιος την ευθύνη και άρα σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων θα τιμωρείται.

3. Πιστοποίηση προδιαγραφών από τρίτο φορέα. O επιχειρηματίας θα ξεκινά τη δραστηριότητά του και στη συνέχεια εξειδικευμένη εταιρεία θα προχωρεί στη βεβαίωση των κανόνων που πρέπει να εφαρμόζει.

4. Eκ των προτέρων αδειοδότηση. Στις περιπτώσεις αυτές θα υπάγονται επιχειρήσεις που έχουν να κάνουν με την προστασία του δημοσίου συμφέροντος αλλά και με υψηλό βαθμό επικινδυνότητας. Για παράδειγμα εταιρείες εξόρυξης και διαχείρισης ορυκτού πλούτου, εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, μέσα μαζικής ενημέρωσης. Θα απαιτείται η αδειοδότηση πριν από την έναρξη της δραστηριότητας αλλά με προτυποποιημένο τρόπο που θα απλοποιεί τους χρόνους και τις διαδικασίες.

Tο σχέδιο της ομάδας είναι πολύ φιλόδοξο και οι συναντήσεις των μελών της αλλεπάλληλες, ενώ πολύ τακτικές είναι και οι επισκέψεις των εκπροσώπων της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Πρώτος στόχος της ομάδας, ο οποίος υλοποιήθηκε, ήταν η πλήρης καταγραφή όλων των υφισταμένων διαδικασιών στην Ελλάδα,αριθμούμε σήμερα, λοιπόν, 66 νόμους, 32 Προεδρικά και βασιλικά Διατάγματα, 82 Υπουργικές Αποφάσεις, 31 Εγκυκλίους και 6 Κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης με άμεση εφαρμογή στην εθνική νομοθεσία.

Το επόμενο βήμα στη διαδικασία αυτή είναι να εντοπιστούν και να εξαλειφθούν μέχρι τέλος Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους οι άδειες που είτε ρυθμίζονται πλήρως από Κανονισμούς της E.E., είτε αφορούν οικονομικές δραστηριότητες χαμηλού κινδύνου (quick wins).

H Παγκόσμια Τράπεζα προχώρησε σε μελέτη των πρακτικών που χρησιμοποιούνται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Αυστρία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία, η Πολωνία και η Ολλανδία, προκειμένου να εμπλουτίσει τη συζήτηση σχετικά με το τι χαρακτηριστικά περιλαμβάνει ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό σύστημα αδειοδότησης των επενδύσεων.

H εξειδικευμένη ομάδα εμπειρογνωμόνων της Παγκόσμιας Τράπεζας συνεχίζει το έργο της, παρέχοντας τις αρχές και τα κριτήρια για την ταξινόμηση των οικονομικών δραστηριοτήτων στα επιμέρους επίπεδα κινδύνου (risk assessment).

Tα τελευταία πέντε χρόνια έχουν γίνει πράγματι σημαντικές αλλαγές με σκοπό τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα. Παρ' όλες, ωστόσο, αυτές τις προσπάθειες (για παράδειγμα αναφέρεται ο ν.3982/2011 σχετικά με την αδειοδότηση μεταποιητικών δραστηριοτήτων) συνεχίζει να υφίσταται ακόμα και σήμερα ένα καθεστώς εκ των προτέρων αδειοδότησης και διάσπαρτων κανόνων που ισχύουν για την άσκηση μιας οικονομικής δραστηριότητας, αποτελώντας σημαντικό παράγοντα για την αποθάρρυνση της δραστηριοποίησης επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

Ιδανική λύση για  όσους θελήσουν να κάνουν την δική τους μικρή βιοτεχνία

Στην πραγματικότητα με το υφιστάμενο πλαίσιο οι δραστηριότητες αδειοδοτούνται απλά με συλλογή χαρτιών χωρίς καν να έχουν λειτουργήσει, ενώ ο εκ των υστέρων πιο σημαντικός έλεγχος ατονεί στην ιδέα ύπαρξης μιας άδειας. Tο σύστημα αυτό, ενώ είχε εισαχθεί για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, μάλλον συμβάλλει εντέλει σε αυτό σε πολύ μικρό βαθμό.

Μάλιστα, φαίνεται τα βαριά αδειοδοτικά σχήματα να δημιουργούν προβλήματα στην ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων και άρα να νοθεύουν τον υγιή ανταγωνισμό.

Σε πάρα πολλές περιοχές του κόσμου η εκ των προτέρων άδεια έχει πια εγκαταλειφθεί και το ίδιο συμβαίνει και στην Ευρώπη τα τελευταία είκοσι χρόνια, ενώ έχουν αναζητηθεί άλλοι τρόποι πιο ουσιαστικοί για να υπηρετήσουν τον σκοπό της προστασίας του υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος.

Στο νέο πλαίσιο που ισχύει πλέον και στην Ελλάδα από τον Μάιο του 2014 (ν. 4262/2014) μπαίνει για πρώτη φορά η λογική ότι όλες οι οικονομικές δραστηριότητες, προτού αποφασιστεί η όποια αδειοδοτική τους διαδικασία, θα πρέπει να αξιολογηθούν με βάση το ρίσκο (ανάλυση κινδύνου). Tο ρίσκο αυτό αποτιμάται είτε με βάση την πιθανότητα επέλευσης ατυχήματος είτε με το εύρος ζημιών που θα προκαλείτο από αυτό.

Οι στόχοι:

Έλεγχοι στο στάδιο της λειτουργίας

O νέος νόμος για τις αδειοδοτήσεις (ν. 4262/2014) έχει τρεις στόχους:

1. Καθιέρωση της γενικής αρχής της ελεύθερης, χωρίς περιορισμό, άσκησης της οικονομικής δραστηριότητας με μόνη την τήρηση των φορολογικών και κοινωνικοασφαλιστικών υποχρεώσεων του ενδιαφερόμενου προσώπου.

Kατ' εξαίρεση, ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας και με βάση την ως άνω αξιολόγηση κινδύνου, για την έναρξη λειτουργίας ο νόμος μπορεί να απαιτήσει να τηρούνται γενικοί όροι λειτουργίας και πρότυπα, ενώ μόνο για ελάχιστες περιπτώσεις θα απαιτείται προηγούμενη άδεια λειτουργίας.

2. Μετάθεση των ελέγχων από το στάδιο έκδοσης της άδειας στο στάδιο πραγματικής λειτουργίας της επιχείρησης. Oι σχετικοί έλεγχοι θα διεξάγονται από πιστοποιημένους φορείς και με βάση συγκεκριμένα πρότυπα και προδιαγραφές για κάθε δραστηριότητα.

3. H οργάνωση και επίβλεψη του νέου θεσμικού πλαισίου θα στηριχθεί στη δημιουργία κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης των αδειοδοτήσεων και των ελέγχων. Όπως προαναφέρθηκε θα δημιουργηθεί ένα portal μέσω του οποίου θα παρέχεται ένας κωδικός και με αυτόν θα μπορεί η εκάστοτε επιχείρηση να αδειοδοτείται και ταυτόχρονα να πληροφορείται σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία αδειοδότησης.


Στον νόμο γίνεται ξεχωριστή αναφορά για τα επιχειρηματικά Πάρκα ως Οργανωμένοι Υποδοχείς Δραστηριοτήτων. Στόχος είναι κάθε Υποδοχέας να αδειοδοτείται για συγκεκριμένες χρήσεις και από κει και πέρα ο εκάστοτε διαχειριστής του να αδειοδοτεί τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να λειτουργήσουν εντός αυτού.