14 Μαρ 2017

Τι εξάγουμε από τρόφιμα;


Η Ελλάδα εκτός από εισαγωγές φυσικά κάνει και εξαγωγές και μάλιστα τα τελευταία χρόνια υπάρχουν – παρ όλο τις δυσκολίες – αισιόδοξα μηνύματα μια και τα Ελληνικά Τρόφιμα έχουν αρχίσει να κατακτούν τους απαιτητικούς καταναλωτές.

Σε αυτό συνέβαλε και η μεγάλη στροφή των παραγωγών προς την καλλιέργεια πιστοποιημένων προϊόντων είτε με τα συστήματα για την συμβατική καλλιέργεια Agro 2.1 και Agro 2.2. αλλά και με Νέους καλλιεργητές που πιστοποιήθηκαν ως Βιοκαλλιεργητές.

Η Ελλάδα εκμεταλλεύεται το πολύ καλό κλίμα και τις ιδανικές συνθήκες βιοποικιλότητας θα λέγαμε και το ιδανικό ανάγλυφο και τα νησιά μας, δημιουργώντας πολύ νόστιμα προϊόντα και μάλιστα σε πολύ καλές και μοντέρνες συσκευασίες.


Τα Βαλκάνια αποτελούν το δεύτερο κυριότερο προορισμό, με περίπου 5 δισ. ευρώ, ενώ ακολουθούν Αφρική (περίπου 1,7 δισ. ευρώ), Βόρεια Αμερική (περίπου 1,4 δισ. ευρώ), Μέση Ανατολή (περίπου 1,3 δισ. ευρώ), Ασία, χώρες του αραβικού κόλπου, Ρωσία, Νότια Αμερική και Ωκεανία.

Σε επίπεδο χωρών, ο κυριότερος προορισμός των ελληνικών εξαγωγών παραμένει η Ιταλία, με συνολικές εξαγωγές το 2016 άνω των 2,8 δισ. ευρώ (έναντι 2,9 δισ. ευρώ το 2015 και 2,4 δισ. ευρώ το 2014) και ποσοστό στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών 11,1%. Ακολουθούν η Γερμανία με 1,9 δισ. ευρώ (έναντι 1,8 το 2015 και 1,7 δισ. ευρώ το 2014) και ποσοστό 7,68% στο σύνολο των εξαγωγών, η Κύπρος με περίπου 1,6 δισ. ευρώ, η Τουρκία και η Βουλγαρία με πάνω από 1,3 δισ. ευρώ η καθεμία, οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και ο Λίβανος με σχεδόν 1,1 δισ. ευρώ σε κάθε χώρα. Μάλιστα, σχεδόν το 20% των ελληνικών εξαγωγών ρέει προς Ιταλία και Γερμανία, ενώ ποσοστό άνω του 48% κατευθύνεται σε Ιταλία, Γερμανία, Κύπρο, Τουρκία, Βουλγαρία, ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο και Λίβανο.

Συνολικά, με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών κατά το 2016 ανήλθε στα 25,4 δισ. ευρώ έναντι 25,8 δισ. ευρώ το 2015, παρουσιάζοντας μείωση κατά 467,9 εκατ. ευρώ ή κατά 1,8%. Ωστόσο, η αντίστοιχη μεταβολή χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 225 εκατ. ευρώ, ή κατά 1,2%.

Σε ό,τι αφορά τον αγροδιατροφικό τομέα, τα φρούτα και λαχανικά είναι στην κορυφή της ομάδας, με αξία εξαγωγών άνω των 1,6 δισ. ευρώ και κυριότερες υποομάδες τα Παρασκευασμένα- Διατηρημένα Λαχανικά (με αξία εξαγωγών άνω των 556 εκατ. ευρώ), τα νωπά ή αποξηραμένα φρούτα (321 εκατ.), οι καρποί, φρούτα και άλλα βρώσιμα μέρη (294 εκατ. ευρώ) και πορτοκάλια, μανταρίνια, κλεμαντίνες (228 εκατ. ευρώ). Κύριες αγορές- αποδέκτες αυτών, μεταξύ άλλων, είναι οι ΗΠΑ, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ρουμανία, η Γαλλία.

Η δεύτερη σε αξία εξαγόμενη ομάδα είναι τα ψάρια και θαλασσινά ( και όχι μόνο Τσιπούρες ) με αξία εξαγωγών άνω των 650 εκατ. ευρώ, με κυριότερη υποομάδα εξαγωγών τα νωπά ψάρια, τα οποία κατευθύνονται –μεταξύ άλλων- προς Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Πορτογαλία, ΗΠΑ.

Το ελαιόλαδο ανέρχεται τρίτο σε αξία εξαγόμενο προϊόν, με άνω των 627 εκατ. ευρώ και κατευθύνεται κυρίως στην Ιταλία, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, την Ισπανία, τον Καναδά, την Αυστρία, την Κύπρο.

Αμέσως μετά ακολουθούν το γάλα και τα προϊόντα του, με κύριες υποομάδες εξαγωγών τα τυριά και το γιαούρτι και κατευθύνονται μεταξύ άλλων προς Γερμανία, Ην. Βασίλειο,  Ιταλία, Σουηδία,  ΗΠΑ,  Κύπρο,  Αυστρία.

Σημειώνεται πως η σύνταξη των πινάκων από το υπουργείο που καταγράφουν την πορεία των ελληνικών εξαγωγών, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο δράσεων οικονομικής διπλωματίας και υποστήριξη της εξωστρέφειας, της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης των ελληνικών επιχειρήσεων στις αγορές του εξωτερικό, και είναι αναρτημένοι στην ιστοσελίδα www.agora.mfa.gr, στην ενότητα «Ελληνική Οικονομία».

Σχετικά άρθρα