12 Μαρ 2012

Kοτόπουλα από Ταϊλάνδη και Βραζιλία στην ελληνική αγορά λόγω κρίσης


Η οικονομική κρίση στη χώρα μας είναι πιθανόν να αναγκάσει τους καταναλωτές να στραφούν προς φτηνότερα κοτόπουλα από Ταϊλάνδη και Βραζιλία. Αυτό υποστηρίζει έκθεση του αμερικανικού Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA), που δημοσιοποιήθηκε στις 1/3/2012.


Σύμφωνα με την έκθεση, η συνολική παραγωγή κρέατος κοτόπουλου στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το 2012 προβλέπεται να είναι υψηλότερη σε σχέση με την αντίστοιχη του 2011. Όμως για την Ελλάδα η έκθεση προβλέπει ότι η παραγωγή πρόκειται να μειωθεί και αυτό, όπως υποστηρίζει, θα οφείλεται στην οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα και την υψηλή τιμή των σιτηρών (ιδίως του αραβοσίτου). Όσον αφορά την κατανάλωση κρέατος κοτόπουλου στη χώρα μας αναμένεται να παραμείνει στα ίδια επίπεδα.

Όπως αναφέρει ο διευθυντής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Πίνδος, Λάζαρος Τσακανίκας, «πιστεύω ότι για δύο βασικούς λόγους δεν πρόκειται να μειωθεί η κατανάλωση. Ο πρώτος είναι ότι είναι το πιο φτηνό κρέας που κυκλοφορεί στην αγορά. Ο δεύτερος είναι ότι χρησιμοποιείται από τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ σαν «κράχτης», δηλαδή σαν ένα προϊόν που το έχουν συνέχεια σε προσφορές, ώστε να προσελκύουν τους καταναλωτές. Από τη στιγμή όμως που θα υπάρξουν αυτές οι προσφορές είναι δεδομένο ότι θα έχουμε μείωση στην τιμή παραγωγού. Ο συνεταιρισμός δίνει μια σταθερή προκαταβολή στον παραγωγό και με το τέλος του χρόνου γίνεται η εκκαθάριση. Αν υπάρχει κέρδος το εισπράττουν οι παραγωγοί ενώ αν υπάρχει ζημιά καλούνται να συνεισφέρουν».

Έκθεση του USDA

Όπως αναφέρει η έκθεση του Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ, η οποία στηρίζεται σε δεδομένα των αρμοδίων αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η συνολική παραγωγή κρέατος κοτόπουλου το 2012 στην Ευρωπαϊκή Ένωση προβλέπεται να είναι υψηλότερη σε σχέση με την αντίστοιχη του 2011. Εξαίρεση αποτελούν η Πολωνία, η Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ρουμανία, στις οποίες προβλέπεται μείωση της παραγωγής. Οι κύριες αιτίες του φαινομένου αυτού είναι η δύσκολη οικονομική κατάσταση, η υψηλή τιμή των σιτηρών (ιδίως του αραβοσίτου), καθώς και στη σταθερότητα της τιμής παραγωγού.


Όσον αφορά την κατανάλωση, αυτή προβλέπεται να αυξηθεί, αφού ο καταναλωτής στρέφεται στο κοτόπουλο τόσο για λόγους υγείας όσο και λόγω του περιορισμένου εισοδήματός του (το κρέας κοτόπουλου είναι σαφώς φθηνότερο από τα «κόκκινα» κρέατα).

Οι εισαγωγές στην Ε.Ε. φθηνών προϊόντων κρέατος κοτόπουλου, από Ταϊλάνδη και Βραζιλία, προβλέπεται να αυξηθούν και σε αυτό συμβάλλει και η οικονομική κρίση που στρέφει τους καταναλωτές σε φθηνότερα προϊόντα.

Αντίστοιχα είναι τα δεδομένα και για τις εξαγωγές, οι οποίες αναμένεται να ενισχυθούν από την ισχυρή ζήτηση που παρατηρείται από τις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ασίας (κυρίως Κίνα και Χονγκ Κονγκ).  Πηγή