22 Απρ 2012

Ρωσία : Οι βιολογικές καλλιέργειες αποκτούν δυναμική


Αλεξάντρα Κρέκνινα, Μαρία Ντρανισνίκοβα, Russia Beyond the Headlines
Το ενδιαφέρον για τα βιολογικά προϊόντα διατροφής δεν είναι τόσο μεγάλο στη Ρωσία όσο στην Ευρώπη και την Αμερική. Εξάλλου, τα λαχανικά και το κρέας των αγροτών είναι δύο ή και τρεις φορές ακριβότερα από εκείνα που παράγονται στις βιομηχανίες. Ωστόσο, οι βιολογικές καλλιέργειες κερδίζουν ολοένα περισσότερους αγοραστές.


Βασικός πελάτης των «νέων παραγωγών» είναι η μεσαία τάξη, η οποία έχει την οικονομική ευχέρεια να πληρώσει για τα προϊόντα που είναι πολύ ακριβότερα από αυτά που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Είναι αυτοί που αποζητούν τον υγιεινό τρόπο ζωής, την πιο γευστική και οικολογική τροφή, αναφέρει ένας εκ των δημιουργών του συνεταιρισμού παραγωγών LavkaLavka, Μπορίς Ακίμοφ. Τον συνεταιρισμό ίδρυσε το 2009 μια ομάδα από θιασώτες του χώρου, και δραστηριοποιείται στις κατ’ οίκον διανομές προϊόντων από 100 και περισσότερους παραγωγούς. Διαθέτει δε, δικό του κατάστημα λιανικής πώλησης και καφετέρια.

«Ο τζίρος από αυτή την πρωτοβουλία είναι περίπου 250 εκατ. ευρώ το μήνα», λέγει ο ίδιος. Και προσθέτει: «Οι λιανικές πωλήσεις κατέχουν το 95% των εσόδων. Το 5% προέρχεται από πωλήσεις σε εστιατόρια και μαγαζιά οικολογικών προϊόντων». Πέρυσι ο LavkaLavka άνοιξε γραφείο στην Αγία Πετρούπολη ενώ σχεδιάζει να εισέλθει στις αγορές του Καλινινγκράντ, της Ουφά, του Αικατερινμπούργκ και του Τσελιάμπινσκ της Ρωσίας, σε συνεργασία με τοπικούς παραγωγούς.
O Πούτιν με σιτοπαραγωγούς της Ρωσίας 
«Οι προμηθευτές μας, δηλαδή οι «νέοι παραγωγοί», είναι ελεύθεροι επαγγελματίες – αγρότες, οι οποίοι σε κάποια άλλη εποχή θα μπορούσαν να ονομάζονται γαιοκτήμονες. Ανάμεσά τους υπάρχουν και πολλοί που έφυγαν από τα αστικά κέντρα και εγκαταστάθηκαν στην επαρχία. Ορισμένοι δεν βλέπουν την ενασχόληση με την καλλιέργεια σαν επιχείρηση, αλλά το κάνουν από μεράκι. Οι περισσότεροι ωστόσο καταφέρνουν και κερδίζουν από αυτή τη δουλειά χρήμα», εξηγεί ο Ακίμοφ.

Τα προϊόντα του LavkaLavka είναι ακριβότερα από αυτά που πωλούνται σε όλα τα συνηθισμένα μαγαζιά. Για παράδειγμα, το γάλα αγελάδας ξεκινάει από τα 3 ευρώ. Τα προϊόντα των παραγωγών δεν μπορούν να είναι φθηνότερα από εκείνα που παράγονται με βιομηχανικό τρόπο, επιμένουν οι προμηθευτές του συνεταιρισμού. «Για να παραχθεί ένα λίτρο λαδιού απαιτούνται περίπου 4 κιλά εκλεκτού σπόρου. Με την τιμή του σπόρου στα 0,62 λεπτά, για 1 μόνο κιλό το κόστος της πρώτης ύλης είναι 2,5 ευρώ, χωρίς να υπολογιστούν τα έξοδα για τον καθαρισμό, την παραγωγή, τη μεταφορά, τους μισθούς, τους φόρους και τη συσκευασία. Το καλό λάδι δεν μπορεί να είναι φτηνό», αναφέρει ο παραγωγός Περεσβέτ Σόλνετσνι από την περιφέρεια του Κρασναντάρ. Το μπουκάλι ηλιέλαιου παραγωγής του στο μαγαζί στοιχίζει 15 ευρώ.

Στην τιμή που ορίζει ο παραγωγός, ο πωλητής κάνει μια προσαύξηση. Αυτά τα χρήματα καλύπτουν το κόστος μεταφοράς και αποθήκευσης του προϊόντος, το κόστος του ενοικίου, τους μισθούς των υπαλλήλων, τα λειτουργικά έξοδα και την ανάπτυξη της επιχείρησης. Τελικά, από την τελική τιμή του προϊόντος στον LavkaLavka το μερίδιο του παραγωγού ανέρχεται στο 50-70%, και ο πωλητής λαμβάνει ένα 30-50%, αναφέρει ο Ακίμοβ. Για παράδειγμα, ο LavkaLavka αγοράζει το αρνί από τους Γιούρι και Ντόρντζι Μπουλχουκόφ από την Καλμίκια στα 8,75 ευρώ το κιλό και το πουλά στα 15.
Ρώσοι αγρότες 
Τα οπωροκηπευτικά

Ωστόσο, το προϊόν του παραγωγού δεν σημαίνει ότι είναι πάντοτε ακριβότερο. Για παράδειγμα, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Μόσχας ABK εδώ και χρόνια αγοράζει λαχανικά της εποχής από παραγωγούς της περιφέρειας Βλαντίμιρ. Τα λαχανικά τους κοστίζουν φθηνότερα από ότι τα εισαγωγής, εξηγεί ο συνιδιοκτήτης και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΑΒΚ Βλαντισλάβ Εγκόροφ.

«Αν πάρουμε για παράδειγμα το κουνουπίδι, το εισαγωγής το αγοράζουμε στο 1,12 ευρώ το κιλό, ενώ στην εποχή του μας το πουλάνε στην εποχή του προς 0,37 ευρώ», διευκρινίζει αυτός. Το δεύτερο σημαντικό πλεονέκτημα των προμηθευτών του Βλαντίμιρ αφορά στο ότι τα προϊόντα είναι φρέσκα. «Για τέτοια προϊόντα, όπως για παράδειγμα το αγγούρι, είναι πολύ σημαντικό πόσος χρόνος πέρασε από τη στιγμή που το μάζεψαν μέχρι την ώρα που θα πωληθεί. Το αγγούρι που πουλάμε εμείς, έχει κοπεί το βράδυ και το πρωί βρίσκεται ήδη στα ράφια του σούπερ μάρκετ. Είναι κάτι που ο πελάτης εκτιμά ιδιαίτερα», σύμφωνα με τον Εγκόροφ. Η συνεργασία με τους παραγωγούς του Βλαντίμιρ ικανοποίησε σε τέτοιο βαθμό την ΑΒΚ, ώστε η αλυσίδα αγόρασε πέρυσι γεωτεμάχιο κοντά στην πόλη του Βλαντίμιρ και τώρα δημιουργεί εκεί μια βάση για την αποθήκευση λαχανικών που αγοράζει και για την αρχική κατεργασία τους.

Η ΑΒΚ είναι μια μικρή αλυσίδα (38 μαγαζιά), αλλά η συνεργασία των μεγάλων λιανεμπόρων της χώρας με τους παραγωγούς έχει περισσότερες δυσκολίες, από ότι εκείνη με τους μεγάλους προμηθευτές. Οι αλυσίδες που περιλαμβάνουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες μαγαζιά, χρειάζονται μεγάλες ποσότητες, εγγυημένες προθεσμίες και ποιότητα προμηθειών. Οι μεμονωμένοι παραγωγοί σπάνια είναι σε θέση να ανταποκριθούν σε αυτά, παραδέχεται ο διευθυντής του Συνδέσμου εταιριών λιανικού εμπορίου, Ιλιά Μπελονόβσκι.  Πηγή 

Σχετικά άρθρα για Ρωσία